Tjenestedesign som faktisk setter kunden i sentrum

«Den må i hvert fall ha en sinnsykt god brukeropplevelse», sier alle. Men hva betyr egentlig en god og sømløs brukeropplevelse, i praksis?

I en hverdag preget av komplekse systemer, mange kontaktpunkter og stadig høyere brukerforventninger, holder det ikke lenger å gjøre overflaten ‘finere’. Det handler i større grad om å designe hele tjenesten, fra innsiden og ut, slik at opplevelsen faktisk henger sammen for kunden. Det er nettopp her tjenestedesign kommer inn.

Tjenestedesign for bedriftens suksess

Våre kolleger i Seven Peaks Software har laget en gratis guide som viser hvordan du kan bruke tjenestedesign (service design) som et praktisk verktøy for bedre tjenester og bedre butikk.

Guiden er laget for deg som jobber med produktutvikling, digital strategi, eller er ansvarlig for kundeopplevelse, og som ønsker å jobbe mer systematisk med brukerbehov og innsikt.

I guiden får du blant annet:

  • En enkel innføring i hva tjenestedesign er, og hva det ikke er
  • Syv steg i en strukturert tjenestedesignprosess
  • Eksempler på hvordan design og strategi henger sammen
  • Tips til hvordan du involverer både kunder og kolleger internt

Designguiden er ikke en designmanual, ei heller revolusjonerende dersom du er en rutinert traver i faget. Men… guiden er et godt verktøy, og kan fungere som en operativ veiviser for deg som ønsker å utvikle tjenester som faktisk fungerer, og som folk har lyst til å bruke.

Når bør man vurdere tjenestedesign?

  • Når kundeopplevelsen spriker mellom avdelinger eller kanaler
  • Når interne prosesser ikke speiler det kundene faktisk trenger
  • Når digitale løsninger utvikles isolert fra brukerkontekst
  • Når forretningsmål og brukerreise ikke helt treffer hverandre
  • Når dere vil jobbe mer tverrfaglig og datadrevet, uten å drukne i metode

Last ned guiden

Tjenestedesign for bedriftens suksess (PDF)

Design handler ikke (bare) om hvordan noe ser ut. Det handler i stor grad om hvordan det fungerer, og hvordan det oppleves. Med tjenestedesign får du verktøyene til å bygge bedre tjenester, og en smartere virksomhet.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript